ראשית דבר - עמוד 1
ראשית דבר: היציאה האישית שלי אל המסע

בעשור האחרון, השתנה העולם הארגוני שינוי עמוק ומשמעותי, והוא ממשיך להשתנות בקצב מסחרר. חוקי המשחק שהובילו מנהלים ועובדים להצלחה השתנו באופן חסר תקדים ובצורה המשפיעה על חייו האישיים והמקצועיים של כל מי שנמצא בשוק העבודה. מה שהביא עובדים ומנהלים להצלחה עד היום – לא יוכל עוד להמשיך לקדם אותם. במציאות הארגונית החדשה שנוצרה, עובדים ומנהלים נדרשים לפתח מערך יכולות מורכב ומשוכלל בהרבה מזה שנדרשו לו בעבר. למרבה הצער, אלה שלא יפנימו את המציאות החדשה, ימצאו את עצמם לא-רלוונטיים לארגונים שבהם הם עובדים. במקרה הטוב, גם אם יתאמצו, הם יזחלו בשולי הדרך, בשעה שאחרים יעקפו אותם ללא הרף. בסופו של דבר, הם אף עלולים למצוא את עצמם מחוץ למעגל העבודה.

כיועצת, לא קל לי לראות אנשים מוכשרים שנתקעו פתאום באמצע החיים, מבלי להבין למה ומדוע. הרגשתי תסכול רב ולפעמים אף עצב, לנוכח מציאות זו. יחד עם זאת, הבנתי שעובדים ומנהלים זקוקים למפה חדשה כדי להצליח, שכן המפה שבה הם משתמשים אינה יכולה לשרת אותם עוד. הבנתי גם כי כדי להוביל את המנהלים שאיתם עבדתי להצלחה, אני חייבת להבין מהם הגורמים החשובים ביותר להמשך הצלחתם בעידן הנוכחי.

במסגרת המסע שלי, קראתי את מיטב הספרות המחקרית והמקצועית בנושא, למדתי את המודלים השונים וחיברתי אותם לעשייה היומיומית ולתרבות הארגונית הישראלית. דיברתי עם עשרות מנהלים ושמעתי מאות מנהלים במסגרת ההרצאות הסדנאות שהנחיתי. כך עמדתי על יכולותיהם הייחודיות של אלה שמצליחים לנהל ולהתנהל ב"מים הלבנים" והסוערים, לעומת אלה שאינם מצליחים. בתום המסע הזה, הגעתי למסקנה שההצלחה במאה ה-21 תהיה נחלתם של מי שיכירו את ארבע היבשות המוצגות בספר. אלו יהיו מי שישתמשו בחוכמה בעקרונות ובתובנות של כל יבשת, וייצרו בעצמם את היבשת החמישית: יבשת ההצלחה שלהם במאה ה- 21, המותאמת למציאות האישית שלהם.

מטרתו של הספר היא אפוא להציג בפני כל מי שחפץ להמשיך להצליח, דרך ליצירת מפה באמצעות התנסות במסע לחמש יבשות, שלכל אחת מהן תפקיד חשוב בהתוויית הדרך.

ראשית דבר - עמוד 2
ליאור נתקע ואינו מבין מדוע

הזרעים ליציאה למסע נטמנו בשיחת המשוב השנתית של ליאור עם יוני, מנהלו הישיר, במשרד המרווח שלו בקומת ההנהלה. בשיחה זו יוני מבהיר לליאור, מנהל צוות, שהעולם הארגוני השתנה ושאם הוא רוצה להתקדם לתפקיד בניהולי הבא עליו לפתח מגוון יכולות החשובות להמשך הצלחתו, ושאינו מצטיין בהן - יכולות רכות.

ליאור שתמיד סיים את כל לימודיו בהצטיינות אינו מבין למה מתכוון יוני וכיצד הוא בכלל נקלע למצב בו נאמר לו כי אין לו את מה שצריך כדי להמשיך ולהתקדם. הוא חש שמישהו שינה את חוקי המשחק ואף אחד לא טרח לספר לו את זה וחווה תסכול ואכזבה. ליאור מבין שעל מנת להבין מהן יכולות אלה ולפתח אותן, עליו לצאת למסע יוצא דופן לחמש יבשות, וכשהוא מלווה ביועצת נבונה ואסרטיבית בשם רונה, הוא יוצא אל הלא נודע...

 

 

 

 

יבשת דפוסי החשיבה - עמוד 3
יבשת דפוסי החשיבה (Mindset Land)

דפוס החשיבה הבסיסי (המיינדסט) של כל אחד ואחת מאיתנו, עומד בבסיסה של הצלחתנו, האישית והמקצועית. זוהי הדרך בה אנו מפרשים את עולמנו, את הצלחותינו וכישלונותינו, והיא זו שמכתיבה את הדרך בה אנו מתנהלים ואת היעדים אותם אנו מציבים לעצמנו.

לא בכדי, היבשת הראשונה אליה מגיעים רונה וליאור במסע המשותף שלהם היא מיינדסטלנד – יבשת דפוסי החשיבה. יבשת זו מחולקת לשני אזורים מובחנים ושונים זה מזה, המייצגים את מושג המיינדסט. ביבשת קיים אזור אפור ועגמומי, שתושביו מאמינים שיכולותיהם מוגדרות מראש ואינן ניתנות לשינוי. בשל אמונה זו, הם חוששים להעז ולקחת סיכונים. כמו כן, קיים ביבשת אזור תוסס ומפותח בהרבה, שתושביו מאמינים שלכל אדם יכולת גמישה הניתנת לשיפור מתמיד על ידי תשוקה לדבר ועבודה קשה.

ליאור מסייר, בהדרכתה של רונה ושל מדריכים מקומיים, בשני חלקי היבשת, וכך הוא יכול להבין את ההבדלים בין שני החלקים, את הסיבות לקיומם, ואת ההיסטוריה של חלוקת היבשת. במהלך הסיור, ליאור מבין מדוע חלק אחד של היבשת משגשג, בשעה שהשני, נחשל ונותר מאחור.

במהלך שהותו ביבשת, ליאור מבין שהמאה ה- 21 דורשת מכל אחד מאיתנו לאמץ מיינדסט מתפתח – להאמין שאנשים יכולים להשתנות ולהתפתח ולהשקיע משאבים ומאמץ לשם כך.

כאשר נבקש ליישם את התובנה הזאת בעולם העבודה, נראה כי עובדים ומנהלים שיבינו שהיכולות שלהם ברות פיתוח לכל אורך חייהם המקצועיים, ושאימון והתפתחות צריכים להיות חלק חשוב מהעשייה היומיומית שלהם, יצליחו. אלה שיחשבו שלא ניתן להשתנות ולהתפתח, יתקעו מאחור.

בפרק זה הקורא מקבל תמונה מלאה על משמעות המושג המיינדסט להצלחתו בעולם העבודה של המאה ה- 21.

יבשת דפוסי החשיבה - עמוד 4
השאלות עליהן עונה הפרק:
  • מה פירוש המושג דפוס חשיבה?
  • מהן התפיסות הבסיסיות של כל דפוס חשיבה?
  • מה מאפיין מנהלים בעלי דפוס חשיבה מקובע?
  • מה מאפיין מנהלים בעלי דפוס חשיבה מתפתח?
  • כיצד קשור דפוס חשיבה להצלחת מנהלים במאה ה-21?
  • כיצד קשור דפוס חשיבה להצלחת שינויים בארגונים?
  • כיצד מנהלים יכולים לסייע לעובדים לפתח דפוס חשיבה מתפתח?
  • האם קיים דפוס חשיבה מתפתח ברמה הארגונית?
  • כיצד ניתן לשנות דפוס חשיבה אישי וארגוני?
  • ועוד...

 

 

יבשת המוח השלם - עמוד 5
יבשת המוח השלם (Whole Brain Land)

היום ברור יותר ויותר כי בכדי לתפקד במיטבנו ולהצליח, אנו צריכים להיות לא רק רציונליים אלא גם יצירתיים, לחשוב מחוץ לקופסה, ליצור מערכות יחסים טובות ולחבר אנשים אלינו ואל הרעיונות שלנו. לשם כך, עלינו להשתמש בכל ארבעת חלקי המוח.

יבשת המוח השלם הינה תחנתו השנייה של ליאור במסע. הוא מגיע אליה לאחר שהפנים את התובנות המשמעותיות של היבשת הראשונה שבה ביקר – יבשת דפוסי החשיבה.

מיד עם הנחיתה ליאור מבחין בעובדה שראשם של כל ילידי היבשת נוטה לצד ימין או לצד שמאל. בשלב מאוחר יותר, לאחר סיור ביבשת ושיחות עם התושבים, הוא מבין כי נטיית הראש היא הביטוי הפיזי לנטייתם המחשבתית של האנשים - אלה הנוטים לחשיבה אנליטית , רציונלית ואוהבים סדר וארגון מטים את ראשם לצד שמאל, ואילו אלה שנוטים לבנות יחסים, ליצור חזון ולהתנסות בדברים חדשים מטים את ראשם לצד ימין.

במהלך שהייתו של ליאור ביבשת, מכריז מלך היבשת, המלך מם הרביעי, על מצב חרום העלול להביא כליה על הממלכה, ושככל הנראה, נוצר בשל החלוקה החדה הזו בין חלקי המוח השונים. מחכמי היבשת לומד ליאור כי ניתן לחלק את תפקודי המוח ל-4 סוגי תפקוד מרכזיים, הלוגי, החקרן, השמרני והרגשני, ומתוודע לסגנונות החשיבה השונים ולהשפעתם על היכולות והביצועים שלנו בעבודה.

אם ניישם את התובנה הזאת בעולם העבודה, נבין כי השימוש בכל חלקי המוח קריטי להצלחה במאה ה- 21 והופך להיות דרישה של ארגונים בבואם לבחור את כוח האדם שלהם.

יבשת המוח השלם - עמוד 6
השאלות עליהן עונה הפרק:
  • מה פירוש המושג "המוח השלם" וממה הוא מורכב?
  • מי יצר את מודל המוח השלם ועל סמך מה?
  • האם יש קשר בין העיסוק שבחרנו לסגנון החשיבה שלנו?
  • מה הקשר של המודל לעולם הניהול ולהצלחה במאה ה-21?
  • כיצד ניתן לזהות את הדפוס האישי של כל אחד ולפתח את החלקים הפחות חזקים?
  • כיצד ניתן לקשר את ארבעת חלקי המוח לשיח הארגוני?
  • כיצד המוח השלם קשור להצלחה במאה ה-21?
  • ועוד...

 

 

יבשת האינטליגנציה הרגשית - עמוד 7
יבשת האינטליגנציה הרגשית (EQ Land)

לא רק היכולות הקוגניטיביות אחראיות להצלחה של כל אחד מאיתנו. קיימות גם יכולות אחרות, רגשיות וחברתיות, המשחקות תפקיד מכריע ביכולתנו להוציא מן הכוח אל הפועל את הפוטנציאל שלנו, ולהצליח.

ליאור מגיע ליבשת ה- EQ, יבשת האינטליגנציה הרגשית, כשהוא מצויד בתובנה שחשוב להשתמש בכל חלקי המוח בכדי להצליח במאה ה-21, בחיים ובעבודה. במהלך סיוריו ברחבי היבשת ליאור נזכר בדמויות מפתח שהשפיעו על חייו ומבין כי היכולות יוצאות הדופן שלהם היו למעשה היכולות הרכות שלהם, או יכולות האינטליגנציה הרגשית שלהם. למרות שהרעיון שבבסיס המושג אינטליגנציה רגשית איננו חדש, התחום הפך להיות תחום מחקר מוביל בעשורים האחרונים.

במהלך שהייתם בספרייה, רונה מסבירה לליאור על מרכיבי האינטליגנציה הרגשית, ועל המודלים השונים לנושא, ובכללם המודל המוביל אותו פיתח ד"ר ראובן בר-און. ליאור מתחיל להבין כיצד מרכיבים כמו גמישות, מערכות יחסים, מודעות עצמית רגשית, סובלנות למצבי לחץ, ושמחה, קשורים בצורה ישירה להצלחה האישית, המקצועית והארגונית.

ליאור מבין שאם אינטליגנציה רגשית הייתה רלוונטית במאה ה- 20 היא תהייה קריטית להצלחה שלנו במאה ה- 21.בעולם העבודה של המאה ה-21, המאופיין במורכבות גבוהה ושינויים מתמידים, העובדים והמנהלים שיצליחו יהיו בעלי אינטליגנציה רגשית אפקטיבית וגבוהה. אלה שמסוגלים להסתגל במהירות למצבים משתנים ולעמוד בלחצים ואתגרים, לבנות מערכות יחסים משמעותיות עם קולגות, עובדים ולקוחות, שמסוגלים לממש את הפוטנציאל שלהם ולהשקיע זמן ומאמץ בפיתוח היכולות החשובות להצלחה.

יבשת האינטליגנציה הרגשית - עמוד 8
השאלות עליהן עונה הפרק:
  • מה פירוש המושג אינטליגנציה רגשית וכיצד הוא התפתח?
  • ממה מורכבת האינטליגנציה הרגשית וכיצד ניתן למדוד אותה?
  • כיצד ניתן למדוד אינטליגנציה רגשית?
  • כיצד מתקשרת אינטליגנציה רגשית לעולם העסקים ולהצלחה במאה ה-21?
  • מה מאפיין מנהלים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה?
  • מה מאפיין מנהלים בעלי אינטליגנציה רגשית נמוכה?
  • כיצד ניתן, אם בכלל, לפתח את האינטליגנציה הרגשית?
  • אילו תהליכים מבצעים ארגונים בתחום האינטליגנציה הרגשית?
  • כיצד קשורה אינטליגנציה רגשית להצלחה במאה ה-21?
  • ועוד...

 

 

יבשת המנהיגות הממוקדת - עמוד 9
יבשת המנהיגות הממוקדת

היבשת הבאה אליה מגיעים ליאור ורונה היא יבשת הקשורה ליכולותיהם של מנהיגים. מנהלים בכל דרגות הניהול יסכימו שניהול הוא אחד התפקידים המורכבים והתובעניים ביותר הקיימים בשוק העבודה. הדבר נכון בעיקר בעולם של ימינו רווי התחרות והשינויים, בו שם המשחק הוא הערך המוסף אותו אנו יכולים להציע והחיבור הרגשי ללקוחותינו. בנוסף לניהול עובדים, כולנו מנהלים את הקריירה שלנו ואת חיינו האישיים. מודל המנהיגות הממוקדת מאגד את המרכיבים שהופך ניהול ומנהיגות לאפקטיביים במיוחד.

ליבשת המנהיגות הממוקדת, התחנה האחרונה במסעו של ליאור, הוא מגיע מיד לאחר הביקור ב- EQ לנד. המבנה המיוחד של היבשת, מאפשר לו ללמוד על מנהיגות מהמעלה הראשונה מהטובים ביותר, ולהשליך את התובנות שלו על מנהיגות במאה ה- 21. כאן, ליאור נחשף לפועלה של אינדרה נואי, מנכ"לית פפסיקו העולמית, ילידת הודו. דרך סיפורה, ליאור מבין שעובדים ומנהלים שיצליחו להעניק לעצמם ולצוות העובדים שלהם נקודת מבט חיובית גם במצבים מורכבים, שיקחו בעלות מלאה על פיתוח הקריירה שלהם, שימצאו משמעות עמוקה בעבודתם ושיסייעו לאחרים לעשות זאת, הם אלה שיצליחו.

מודל המנהיגות הממוקדת עוסק בנקודות החוזק האישיות בתחום האינטלקטואלי, הפיזי הגופני, הרגשי והרוחני. נקודות חוזק אלה מובילות עובדים ומנהלים להצלחה אישית ולהישגים מקצועיים גבוהים. אלה, בתורם, מעוררים השראה בקרב אחרים. מודל זה אינו מוגבל למנהלים בלבד אלא מציג אוסף של שיטות שיכולות לסייע לכל אחד לשמור על עצמו, להנהיג את עצמו, להנהיג אחרים, ולהגיע להצלחה רבה יותר בעולם הדינמי והמורכב של המאה ה-21.

יבשת המנהיגות הממוקדת - עמוד 10
השאלות עליהן עונה הפרק:
  • מה פירוש המושג מנהיגות ממוקדת?
  • מי יצר את המודל ועל סמך מה?
  • האם מדובר במודל שרק מנהלות יוכלו ליישם?
  • ממה מורכב המודל?
  • אילו תהליכים מבצעים ארגונים בתחום המנהיגות הממוקדת?
  • באיזה אופן המודל קשור למאה ה-21?
  • האם ניתן לפתח את הממדים השונים במודל?
  • ועוד...

 

 

יבשת 21-I - עמוד 11
יבשת I-21

מה הלאה? איך לוקחים את כל הדברים שלמדנו במהלך המסע ומתרגמים אותם לעשייה יומיומית?

גם ליאור, גיבור סיפורנו, נתקל בתהייה הזאת, ולסיום המסע, הגיע ליבשת I-21. את היבשת הזאת, הוא נדרש ליצור בעצמו, בבית, באמצעות תהליך שיקוף, ושאילת שאלות הקשורות ליבשות שבהן ביקר, אותן הוא ישאל את עצמו מדי יום ביומו. בתחילה, אומרת לו רונה, התהליך יהיה ארוך וידרוש זמן, אך עד מהרה, היא מרגיעה, הוא יהפוך למעין "ספירת מלאי" יומיומית. הרגל שבשגרה.

ליאור מבין שהמסע ביבשת הזאת אינו מוגבל בזמן ושזהו למעשה המסע החשוב ביותר, זה שיאפשר לו להתפתח ולהפוך למנהל ומנהיג במאה ה- 21. זוהי הגשמת המטרה שלשמה הוא יצא לכל המסע הארוך הזה.

 

 

 

 

יבשת 21-I - עמוד 12
החזרה לעבודה

החזרה מהמסע המרתק לא היתה עניין של מה בכך. שבתי לעבודה יומיים אחרי שרונה ואני נפרדנו בהתרגשות, תוך הבטחות הדדיות להמשיך להיפגש לעתים קרובות. אני מודה שלא יכולתי לעצום עין כל הלילה בגלל ההתרגשות לקראת היום הראשון שלאחר השיבה למסגרת החיים הרגילה. שכבתי ער במיטה, ולנגד עיני עברו האנשים שפגשתי, הנופים שראיתי והחוויות שצברתי במסע. הייתי סקרן לראות כיצד יקבלו אותי אנשי הצוות שלי, הקולגות והמנהלים.

התגעגעתי לכולם והתמלאתי שמחה מהולה בסקרנות לקראת הפגישה הצפויה. רציתי כבר ליישם את כל מה שלמדתי במסע, אבל הבטחתי לעצמי שלא אהיה כמו כל אלה ש"ראו את האור" ואינם מסוגלים שלא להביע את דעתם על כל דבר.

כבר בחנייה שבקדמת הבניין הרגשתי שחזרתי למקום מוכר. צעדתי פנימה ועליתי לקומה שלי. הכול נראה לכאורה אותו דבר, אבל התחושה היתה שונה לחלוטין. בחנתי בעין חדשה את התמונות הססגוניות במסדרונות, ושמתי לב למאמץ הרב שהושקע בעיצוב המשרדים שלנו. הססגוניות הזכירה לי את המחצית הראשונה של יבשת דפוסי החשיבה. הרבה שאלות עברו לי בראש ברגעים האלה, ובראש ובראשונה השאלה אם באמת עברתי את המסע בהצלחה. האם אוכל לשנות הרגלים ישנים, לחשוב ולהתנהג אחרת לאורך זמן וליישם את כל מה שלמדתי מרונה ומהאנשים שפגשנו בכל היבשות? האם אהיה מנהיג ראוי?


אם בעבר הרגשתי נטול אוריינות בעולם החדש, כעת ידעתי שיש לי כלים להצליח בו. התחלתי לחשוב בהתלהבות על האתגרים הניצבים בפני, והרגשתי איך הכול מתחבר. אני ללא ספק יכול לתרום תרומה רבה לצוות שלי ולארגון שבו אני עובד, להצליח בגדול ולהצעיד את החברה קדימה. תחושות של משמעות וסיפוק מילאו אותי, והבטחתי לעצמי שאקפיד להתפתח ולתחזק את התובנות שרכשתי כדי שאוכל להמשיך לקום בכל בוקר כמו שאני קם לעבודה היום – בהתלהבות ובכוחות מחודשים. אמנם המסע האמיתי רק החל, אבל יש לי ללא ספק כל הציוד המתאים כדי להצליח בו, כך חשבתי לעצמי בעודי צועד לקפה אנה.